Turkka Tuomi on ollut mukana useiden yhtiöiden sähköbussihankinnoissa, mutta ei kutsu itseään sähköbussiasiantuntijaksi. Uuden äärellä oltiin vuonna 2021, jolloin Tuomen edustamiin yhtiöihin tilattiin ensimmäiset sähköbussit, eikä sähköinen liikenne ollut tuttua. Mutta jotain tiedettiin: tulevaisuus ei kulje dieselillä.
Turun paikallisliikenteessä sähkö on nyt arkea. LS-liikennelinjat Oy ja V-S bussipalvelut Oy operoivat Turussa jo 77 sähköbussin voimin. Yhtiöiden taustalla vaikuttavat Juha Jalo, Pasi Muurinen ja Turkka Tuomi. Tuomi toimii V-S bussipalvelut Oy:n hallituksen puheenjohtajana sekä LS-liikennelinjat Oy:n hallituksen jäsenenä.
Uusin, 29 bussin erä toimitettiin keväällä 2025. Kaikki nämä ovat Yutong E15 -malleja, ja niiden takana on yksi ja sama kumppani: Yes-EU.
”Meille oli iso etu, että saatiin kaikki samasta paikasta – sekä autot että latausinfra. Emme olisi muuten tienneet mistä edes aloittaa”, Tuomi summaa.
Päätös, joka maksoi – ja säästi
Ensimmäiset sähköbussit hankittiin tarjouskilpailun innoittamana. Sähköautot pärjäsivät pisteytyksessä erinomaisesti, eikä dieselin hankinta enää vaikuttanut järkevältä.
”Kun laskettiin kokonaiskustannuksia, huomattiin, ettei dieseleitä kannata enää ostaa. Sähkö tuli vertailussa edullisemmaksi ja oli tulevaisuutta.”
Investointi oli yrityksille merkittävä, kokonaishankinnan ollessa miljoonia euroja. Vallitseva taloustilanne ei helpottanut pankkien halukkuutta rahoittaa investointia, mutta rahoituspäätös saatiin ja investointi päätettiin toteuttaa pitkän tähtäimen näkökulmasta.
Yhteistyö Yes-EU:n kanssa toi varmuutta päätöksiin
Tuomen mukaan ratkaiseva tekijä oli Yes-EU:n kyky tarjota täyden palvelun paketti: bussit, laturit, suunnittelu, asennus ja käyttöönotto.
”Investointipäätökseen vaikutti myös Turkuun tullut korjaamo, joka toi luottamusta. Jos auto hajoaa, se korjataan täällä ja apua saadaan nopeasti.”
Vaikka Yes-EU on kasvanut ja henkilökuntaa tullut lisää, on palvelu pysynyt ripeänä. Erityisesti Yes-EU:n latausratkaisujen toimivuus ja tekninen tuki saavat kiitosta:
”Jos laturissa on pulmaa, siihen vastataan nopeasti – tai korjataan etänä. Me ei itse edes saada koskea kaikkeen.”
Sähköistyksen haasteissa kumppanuus auttaa
Turun kaupungin sähköverkon kapasiteetti ei ole pysynyt vauhdissa mukana. Uusi muuntaja saadaan vasta syyskuussa 2025, mikä on viivästyttänyt täydellä teholla lataamista. Silti toimintaa on onnistuttu pyörittämään kolmella eri varikolla, joissa kaikissa Yes-EU:n latausratkaisut ovat käytössä.
”Meillä ei ole varsinaista tavoitetta sähköistää kaikkea, mutta jos kilpailutus edellyttää sähköistä kalustoa, silloin sitä pitää olla. Nyt meillä on etumatkaa.”
Luottamus ratkaisi
Tuomi kertoo, että viimeisessä hankinnassa olisi voitu valita kilpailija, joka tarjosi jopa yhtä bussia ilmaiseksi. Silti päädyttiin Yes-EU:hun.
”Me olimme valmiita maksamaan vähän enemmän, koska homma oli aiemmin toiminut niin hyvin. Autot tulevat sovitusti, ne toimivat, ja asiat sujuvat. Se riittää meille. Vähän sama kuin vaimon kanssa – mieluummin otan sellaisen, jonka kanssa viihtyy.”